The Entrepreneur as Artist and the Commodification of Life. Realism and Utopia of the Neoliberal Ethos Published by La Nación

Authors

  • Emiliano Gambarotta Doctor en Ciencias Sociales, investigador del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas en el Centro de Estudios Sociopolíticos de la Universidad Nacional de San Martín, Argentina, y profesor en la carrera de Sociología de la Universidad Nacional de la Plata, Argentina.

Keywords:

entrepreneur, neoliberal culture, authenticity, autonomy, critique, ideology

Abstract

This paper studies a set of defining characteristics of the neoliberal ethos that is expressed in the figure of the “entrepreneur”, as the latter is staged by the Argentine newspaper La Nación, in a series of notes that the journal itself groups as belonging to the theme “entrepreneurs”. By analyzing and coding a sample (by saturation) of the universe composed of these notes, this paper apprehends the particularities of – what Boltanski and Chiapello call – the “artistic critique” that neoliberalism addresses to the capitalism of the post-war era. A narrative in which the entrepreneur appears as a sort of bohemian artist. But one who, instead of rejecting the generalized commodification, makes it the only way to achieve an authentic, creative and autonomous way of life. Moreover, it provides cultural support to the expansion of this mercantile logic, legitimizing its extension to all spheres of life. Thus, the objective of this paper is to capture such critique, together with the promise contained in the figure of the entrepreneurial artist and, at the same time, to catch its ideological face.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, Th. W. (2004). Escritos sociológicos I. Obra completa, 8. Madrid, España: Akal.

Adorno, Th. W. (2005). Dialéctica negativa, en Obra completa, 6. Madrid, España: Akal.

Adorno, Th. W. (2008). Crítica de la cultura y sociedad I. Obra completa, 10/1. Madrid, España: Akal.

Bauman, Z. (2012). Socialismo. La utopía activa. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

Boltanski, L. (2014). De la crítica. Madrid, España: Akal.

Boltanski, L. y Thévenot, L. (1999). The Sociology of Critical Capacity. European Journal of Social Theory, 2(3), 359-377. https://doi.org/10.1177/136843199002003010

Boltanski, L. y Chiapello, E. (2010). El nuevo espíritu del capitalismo. Madrid, España: Akal.

Bourdieu, P. (1998). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Madrid, España: Taurus.

Bourdieu, P. (1999). Meditaciones pascalianas. Barcelona, España: Anagrama.

Brown, W. (2019). In the Ruins of Neoliberalism. Nueva York, Estados Unidos: Columbia University.

Castel, R. (2012). El ascenso de las incertidumbres. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Gambarotta, E. (2016). Bourdieu y lo político. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Gambarotta, E. (2020). Crítica de la crítica a la sociología crítica, a partir de Luc Boltanski. Cinta de Moebio. Revista de Epistemología de Ciencias Sociales, 69, 285-298.

Gambarotta, E. (2022a). Para una Realpolitik de lo público. Reflexiones a partir de la perspectiva de Pierre Bourdieu. Diferencia(s), 15, 93-112.

Gambarotta, E. (2022b). ¿Un nuevo concepto de ideología? Estudios políticos, 56, 207-232.

Gambarotta, E. (2025). Los emprendedores de La Nación. Promesa e ideología en los principios de visión y división de un ethos neoliberal. Trabajo y Sociedad, 44(26), 279-298.

Fisher, M. (2019). Realismo capitalista. ¿No hay alternativa? Buenos Aires, Argentina: Caja Negra.

Hobbes, Th. (1998). Leviatan. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Illouz, E. (Comp.) (2019). Capitalismo, consumo y autenticidad. Buenos Aires, Argentina: Katz.

Laval, Ch. y Pierre D. (2013). La nueva razón del mundo. Barcelona, España: Gedisa.

Lukács, G. (1969). Historia y conciencia de clase. Ciudad de México, México: Grijalbo.

Marx, K. (2000). El Capital. México, México: FCE.

Polanyi, K. (2011). La gran transformación. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Sennett, R. (2000). La corrosión del carácter. Barcelona, España: Anagrama.

Sennett, R. (2013). La cultura del nuevo capitalismo. Barcelona, España: Anagrama.

Schuttenberg, M. (2020). La persistencia de una tradición política. Las huellas liberal-conservadoras en el diario La Nación en 1955 y 2015. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, 58, 105-132.

Weber, M. (2011). La ética protestante y el espíritu del capitalismo. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Weber, M. (1998). Economía y sociedad. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Published

2025-12-23

How to Cite

Gambarotta, E. (2025). The Entrepreneur as Artist and the Commodification of Life. Realism and Utopia of the Neoliberal Ethos Published by La Nación. Temas Y Debates, (50), 13–32. Retrieved from https://temasydebates.unr.edu.ar/index.php/tyd/article/view/697

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.